Friday 14 August 2009

first time tulis blog...so tulis je la ape-ape ek?


this is the 1st of all post later on. aku tak tau nak post amender.so aku citer la tentang diri aku.tapi nak citer ape ek? nanti orang bilang aku giler glam plak ek? takperlah aku citer pasal negeri akulah ek senang citer. aku berasal dari johor darul ta'zim particularly johor bahru. aku dibesokan kat sane, dah tuwek (tua) dah form 3 baru aku ngikut parents aku ke kolumpo ni hah.anda nak kenal orang johor? senang je tu... follow tips aku ni ek........................






abang...sebenonyekan ayang kene cirit-birit, tu yang tak lepas kain songket ni hah....ada cela kat kain ni hah.....ko ni selebet btul la supinah....dah dah posing maut pandang kamera tuh!!!

1. orang johor ade baju teluk belanga tau....haaa...korang jgn tak tau tu.tapi baju style takde cekak ni orang johor yang piau je akan selesa pakai.orang lain nampak macam tak smart la kan, tapi bagi aku, aku selesa pakai baju ni.aku tak reti nak pakai baju cekak musang, dari kecik diajo macam gini, pakai baju cekak musang tercekik seyh......kalau aku pakai plak dah macam doraemon, walaupun aku kagum dgn magik yang dia ada, aku tak rela dianggap macam gitu.


2.mane korang nak carik orang yang cakap dalam 10 ayat tu sembilan ada ekkk.... kat belakang ayat? haaa.....carik cepat. tak dapat ek?? dgn kembang idungnye......orang johorrr......tapi tak tahu belah2 daerah lain-lain ek, kat tempat aku sume macam gitu asik-asik ek ok ek ok kat belakang.jgn disalah tafsir dgn keldai plak woiii.....





ha.....ini diaaa.....cicah dgn sambal..tapi jgn silap plak ek jgn dicicah dgn sambal belacan baik2 jilat jari korang jilat dinding pulak karang mender alah tu menggelegak dalam perut,blum sempat ke tandas ko dgn perut ko buhhhhhh..........tgh2 jalan.

3.kitorang kan makan pisang goreng dgn sambal kicap.pelik ek? haaaa....kalau takder sambal kicap tu pisang gorengnye rase tempe lhok. bonyoh aje tapi kalau dicicah sambal kicap, menangis woooo......kalau tak cayer, korang cube la.aku berani kompom satu gerai jual pisang goreng tu korang borong.






tolong ek, walaupun ko mude 77 tahun daripada aku, ko tetap abang ek.pasal abah ko adalah abang kepada abah aku.ko tak layak panggil aku mak cik ok? pasal ko abang!!!

4.pernah tak orang yang lebih mude dari korang dipanggil abang atau akak ek? mesti tak pernah kan? tapi tradisi orang johor la kan, (ini aku tak pasti sebab mengikut tradisi family aku) siapa yang dalam family lagi tua mesti dipanggil akak atau abang. ikut hierarki la macam gitu. contohnye anak pak ude aku umonye dah 32 tahun dia panggil aku abang ijan sebab abah aku adalah yang sulong dalam family. aku pun pelik, apsal ek? tapi abah aku bilang itu biase, die pun panggil sepupu dia akak norsiah padahal mak cik norsiah tu umonye mude 6 tahun dari abah aku.waduhhhh.....perasan mude btul tapi takper.bolehlah kalau agak-agak dah kendur tu pakai sluar yankee lagi kan, dah orang yang mude pun dipanggil akak? tak payah lagi sibuk-sibuk tampal bedak batu cine tu nak tutup kedut, dah sedia mude pun, semula jadi ek.



5.kalau orang johor, tak istilah pekan atau town ek. kalau orang nak pergi jalan-jalan pergi town cakap nak turun bando. kalau pekan kecik pun dipanggil bando jugek.walaupun berada di tengah-tengah paklam, tengah-tengah hutan belantara, kampung yang gile virus selesema babi punye solok, nak beli rokok kat pekan kecik bilang nak turun bando jap beli rokok.maju sungguh walaupun nak beli rokok di kedai wak karjan hujung simpang bando tuh. tapi kat kampung aku belah mak, diorg bilang nak turun laut, sebab bandonye kat situ.





time kasihlah ek melawat blog ini.saye sungguh gumbiraaa.......tgk gigi ni, ini tanda gumbira ek jangan salah tafsir.tidak ada kene mengena dgn osteoporosis mahupun kaviti yer sume.ini tanda gumbira...ulang suara, gumibireeee!!!!

setakat ni jerlah post aku kali ni ek.nanti ade mase lagi aku anulah tulis lagi entry yang lebih mencabar minda dan aspirasi 1 malaysia. (boleh kene saman tak ni ek?) aku tak tau nak tulis apa lagi dah, al maklum baru satu post.gambo pun takder lagik.nantilah aku citer panjang-panjang lagi ek. jangan termuntah plak korang membaca, ini baru sikit ni. blum lagi aku bukak citer sang kancil dan kura-kura aku waima citer puteri gunung berapi (kisah cinte jagung) aku.nantila ek.alon-alon kate orang jawe.kepada blogger lain, ajo lah aku ek, aku baru lagi dalam dunia blog ni hah.sikit-sikit tu tahulah.buah cempedak di luar pagar, kalau dalam pagar kupas dan makan, saye budak baru merangkak nak blajo, kalau salah tolong ajo atau bengap nor tolong tangankan..... :))


2 comments:

  1. Hi.
    Wah jadi org pertama bg comment gittew. =p
    Happy blogging! =)

    ReplyDelete
  2. ahahaha..
    okey i suker giler bace blog u..
    coz i from johor jugak n i mude dari u..
    btw u mmg sgt2 funny!
    chiil~

    ReplyDelete

sedang mengutuk blog aku